2016. ápr. 18.

Kertünk csodás lényei...

„-Az épület, melyet otthonunkká alakítottunk, minket is alaposan átformált…” - vezet körbe vendéglátónk, Nagy Ágnes szobrászművész az impozáns családi házban, mely a Zsuffa-Kalmár építésziroda tervei szerint illedelmes módon, természetes kőtömbként simul a csobánkai domboldal lépcsőzetesen lejtő ősfás kertjébe...




Ugyanez a kettősség vonul végig a házigazdák ízlését tükröző belső tereken is, melyek a hatalmas üvegtáblák révén fesztelen szimbiózisban élnek a külvilággal. Az előszobán, a konyhán és fürdőszobákon átvonuló, rozsdás fémlemezekre hajazó modern kerámia burkolatok kontrasztos hátteret nyújtanak a mívesen restaurált antik bútoroknak, barokk tükröknek, csillároknak és falikaroknak. Melyek egy része a műgyűjtő édesapa révén került a házba.



De sokáig nem kellett várni, hogy leánya is a klasszikus stílus mellett tegye le voksát, sőt Ágnes gyermekei - Csenge és Alfonz is antik darabokkal rendezzék be szobájukat.  Az értékmentő családi körbe István, az üzletember férj is sikerrel integrálódott. Történelem iránti érdeklődése révén gyűjt ritkaság számba menő évszázados metszeteket és térképeket, melyek szép kiegészítői a korban eltérő - mégis egységesen elegáns miliőt alkotó - berendezésnek. Az eredeti barokk tabernákulumnak, a korai biedermeier íróasztalnak, a historizáló reneszánsz karosszékeknek, a hozzájuk választott kényelmes chesterfield garnitúrának, vagy a rusztikus, méhviaszolt fenyőbútoroknak.






S hogy a koloniál bútorok között és a kialakulóban lévő családi gyűjtemény társaságában eltöltött gyermekkor, s az édesanyától örökölt szépérzék nem tűnik el nyomtalanul, arra Ágnes művészeti tanulmányai - kisképzős és a keramikus évei - és legfőképpen jelenlegi munkái a válaszok. A ház körül ólálkodó látványos „lényekről” , a kerámia és fémtestű állatszobrokról van szó, melyek a bútorokon és párkányokon helyet foglalva szemlátomást belakják a házat, sőt természetes közegüknek érzik a teraszokat, a ligetes kertet is. 





De meghökkentően élethű kidolgozásukkal, elgondolkoztató szimbolikájukkal új értelmet adnak bármilyen funkciójú térnek is, ahová eddig – mint kiállítási helyszínekre - eljutottak: a Fővárosi Növény-és Állatkertbe, a Virágh Judit galériába, a Balatonalmádi Szoborparkba, a Természettudományi Múzeumba. Dürer középkori metszeteiből, Picasso impresszionista, kubista festményeiből, keleti kultúrák szimbólum- szobraiból, művészettörténeti tanulmányokból, gyermeki álomvilágból lopakodtak Ágnes gondolataiba és vázlataiba. Majd az igazi társ, a közös értékrendet valló férj bíztatására a rajzokból lassan kilépve ezüstös mázú kerámia testet, vagy fémbe öntött alakot öltöttek, hogy egy itthon még ismeretlen művészeti irányzatként kérjenek helyet maguknak az épített környezetünkbe. Tavasz van, nyissunk kaput, hogy bejöhessenek otthonainkba, kertjeinkbe, gondolatainkba. 



(a szoborképekért köszönet Juhász Lászlónak, és Erdei Gábornak ) 


A cikk nyomtatott változatát a március-áprilisi Széplak magazinban találjátok, mely huszadik születésnapját ünnepli e lapszámmal ! Ha értesítést kérve csatlakoztok a Vizitkártya közösségéhez, nem maradtok le a következő megjelenésről sem. Köszönöm, ha a posztot megosztod!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése